HELSINGIN POETIIKKAKONFERENSSI
Sunnuntaina 29.8.2010 klo 10-15
Ateneumin taidemuseon Ateneum-salissa

Kuudennen kerran järjestettävä Helsingin Poetiikkakonferenssi nostaa tänä vuonna tunteet pintaan. Lapsellisuus, sentimentaalisuus, viha, rakkaus, inho ja muut tunneöverit – kuinka tunteellisuutta tulisi käsitellä ja tulkita? Entä mikä on arkisten tunteiden, kuten tylsyyden tai tyytyväisyyden, asema runoudessa ja taiteessa tänä päivänä? Pääpuhujina tutkija Anu Koivunen sekä runoilijat Aase Berg (SE) ja Keston Sutherland (GB).

Konferenssiin on vapaa pääsy.

Aase Berg
(s. 1967) on ruotsalainen runoilija, kirjallisuuskriitikko ja kääntäjä. Hän debytoi vuonna 1997 kokoelmalla Hos rådjur, ja on sen jälkeen julkaissut useita runoteoksia, mm. August-palkintoehdokkaana olleen kokoelman Forsla fett (2002). Hän on viimeksi julkaissut nuorille suunnatun runoromaanin Människoätande människor från Märsta (Natur och kultur, 2009) sekä esseevalikoiman Uggla (Bonniers, 2009). Johannes Göransson on kääntänyt hänen runojaan englanniksi: Remainland. Selected Poems of Aase Berg ilmestyi 2005 (Action Books) ja With Deer 2008 (Black Ocean). Kirjailijantyönsä ohella Berg työskentelee kriitikkona Expressen-lehdessä ja opettaa kirjoittamista.

Anu Koivunen
(s. 1967) on yliopistonlehtori Tukholman yliopiston elokuvatutkimuksen laitoksella. Hän väitteli vuonna 2003 teoksella Performative Histories, Foundational Framings. Gender and Sexuality in Niskavuori Films (1938-1984). Hän toimii myös Suomen Akatemian Poliittinen ajattelu ja käsitemuutokset -huippuyksikön jäsenenä “Filosofian ja sukupuolen politiikka”-ryhmässä (2006-2011). Koivunen on toimittanut mm. antologian Film och andra rörliga bilder (Raster Förlag, 2008) ja kokoelman Teresa de Lauretiksen tekstejä (Itsepäinen vietti. Kirjoituksia sukupuolesta, seksuaalisuudesta ja elokuvasta. Vastapaino, 2004). Hänen uusin projektinsa on “Moving Experiences: Affective Turns in Cinema and Media Studies” (Vetenskapsrådet 2010-2012), jossa hän tutkii kokemuksellisuuden politiikkaa, intiimisyyden estetiikkaa sekä affektin käsitteen teoreettisia ja metodologisia merkityksiä.

Keston Sutherland
(s. 1976) on englantilainen runoilija ja luennoitsija Sussexin yliopistossa. Hän on opiskellut Cambridgen yliopistossa ja Harvardin yliopistossa ja julkaissut lukuisia runokokoelmia vuodesta 1995 lähtien. Hän toimittaa poetiikkaa ja kriittistä teoriaa käsittelevää aikakausjulkaisu QUIDiä sekä johtaa Andrea Bradyn kanssa Barque Press -kustantamoa. Hänen teoksensa ovat saaneet kansainvälistä huomiota: pitkä runoelma Hot White Andy (2007) julkaistiin ensin Yhdysvalloissa. Hän on esiintynyt Ranskassa, Irlannissa ja Kiinassa, ja hänen runojaan on käännetty saksaksi, kreikaksi ja kiinaksi. Hänen uusimpia teoksiaan ovat Stress Position (Barque Press, 2009), Hot White Andy (Barque Press, 2007), Neocosis, (Barque Press, 2005), The Rictus Flag, (Object Permanence, 2003). Seagull Books julkaisee keväällä 2011 hänen monografiansa Stupefaction: a radical anatomy of phantoms.

Puolen tunnin tauon jälkeen samassa tilassa viime vuosien tapaan aina yllätyksiä tarjoava:

Korvat Auki -konsertti
klo 15.30–16.45, vapaa pääsy

Musiikki, organisoitu ääni, on vahvasti sukua semantiikalle ja syntaksille, mutta lähempi tarkastelu johtaa merkityksiä etsivän kuulijan ymmälle: mitä musiikissa sanottiin? Nuorten säveltäjien Korvat auki -yhdistyksen konsertti asettaa Poetiikkakonferenssissa käsiteltävät tunteet ja tuntemukset musiikin ja runouden kutkuttavaan ristivalaistukseen. Milloin huomaat tarkkailevasi musiikkia, milloin samaistuvasi tekstiin?

Helsingin Poetiikkakonferenssi on osa Runokuuta ja Helsingin Juhlaviikkoja.

Järjestäjät: Ateneumin taidemuseo, Nihil Interit ja Kirjallisuudentutkijain Seura, Korvat auki ry

Jätä kommentti