Helsingin Poetiikkakonferenssi – The Helsinki Poetics Conference
Helsinki 22.8.2005

Teema / Theme 3: Materia / Materia

Kommentti Fredrik Hertzbergin puheenvuoroon

Där fanns en stor chans för misstak och misshandel av material, när jag öppnar min mun, fördi jag gick till sjöss, när de andra startade gymnasiet.

Ezra Pound hävde att ”ingen god poesi skrivs någonsin i ett tjugo är gammalt maner; att skriva på det sättet visar klart att författaren utgår från böcker, traditioner och klichér, inte från livet.”

Men folkpoesin kan ändå mäta unga poeter med urgamla erfarenheter.

Gunnar Björling skrev den nästa dikten på 20-talet:

O fågelen kommer
allt längtandes ny
för den sörjande man
för den sörjande man.

O fågelen sjungar
får sjunga
i himmelen ny
i himmelen ny.

O fågelen lever
o lever
jag får ett kors eller grav
jag får ett kors eller grav.

O fågelen, fågelen
liten
kan du fröjda dig
kan du fröjda dig.

På ett annat ställe skriver han:
”Jag trodde att jag talade så enkelt att fåglarna höll andan. Jag sade allt vad jag var i ett ords läte. Man sade, jag slog ihjäl mänskan. – Det var meningen.
När jag blir rik vill komma med fåglarna, och jag säger inget begripligt.
Då är jag diktare.”

Jag syns att Gunnar Björling skriver om akustisk materialitet; hur förståelsen och kontakt mellan diktare och fåglar skapar ett nytt språk. Efter detta började Björling satsa på dada, ”4711”. ”Uru ru-ru! tritsch- tritsch-tritsch-!”

”Jag skriver inte litteratur, jag söker mitt ansikte och fingrarna,” skrev Gunnar Björling.

Bronislaw Malinowski skriver om obegripliga ord, som är på sätt o vis lika lättillgängliga som fågelsången. Malinowski var antropolog som studerade språket av magi och gårdneri och jordbruk på Trobriand och andra öar i New Guinea.

Språget av magi är inte vardagens språk. Den är helig språk, och mycket rik med variationer av ljud, rytm, metafor och alliterära effekter. Magiker gör ljud-fällan med sin magiske formel, som innehåller meningslösa ord inriktade till örter, eller till sten, eller till andar. Att översätta dessa språkliga formler är nästan omöjligt. Språket av magi har inte den samma mening som vardagens språk, men har en speciell inflytande på tingen.

På början av 1970-talet Dennis Tedlock och Jerome Rothenberg startade publicera tidskriften Alcheringa, som var för översättningar och tolkningar av den muntliga poesin av olikartade stammen. De sökte efter ny formula och medel att tolka föreställningar och happeninger på det tryckt sida. Då blev det kallad ”ethnopoetics”.

Tedlock startade i det, att ord sagd med hög röst skrevs med stora bokstäver, och viskade ord skrevs med små text. Pauser märkas med att radens mellanrum varierar.

Tyvärr kan jag inte ge en bra exempel, men ett försök i varje fall:
”Kojoten och Junco”, början av Andrew Peynetsan zuni myt:

SON’AHCHI
                                  LÄN———-NGE   S
                      SONTI                                    EDAN
på UPPRÄTTPILAR
DEN GAMLA KVINNAN JUNCO BODDE DÄR
och KOJOTEN
Kojoten var där på Sittande Klippan med sina valpar.
Han var där med sina valpar
och den Gamla Kvinnan Junco
ventilerade.

Alcheringa betyder Drömtid, den mytiska skapelsen, när världen och alla dess varelser har blivit sjungna till levande. Man tror att sjungandet och dansandet skapar dessa osynliga sångstigar, som håller jorden hel.

Och till sist en anmärkning angående kulturell materialitet. Den ryska avantgardismen var ju tidligt ute med visuella böcker, den lekfulla poesin. En diktbok, som jag hittade i början av 90-talet, Spelet i Helvete, var gjord av Kruchonykh och Khlebnikov 1912. Dikten beskriver en kortspel mellan djävul och syndare i Helvete. Boken stod på sensur efter Stalin fått makten. Så jag bestämde att trycka en smugglarens kopia av boken, när Muu ry hade sin utställning i Moskov på början av 90-talet. Ingen av mina ryska kolleger hade sett boken tidigare.

Tack för att ni orkade lyssna.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s